Dag 12 Saint-Martin-les-Vieux – Châlus

22 juli 2020 – 22 km gewandeld

Totaal stapdagen vanuit Hoegaarden: 52 – 975,3 km

Overnachting: hotel du Centre, 50 euro

We staan op met een ongelofelijk prachtige zonsopgang!

We drinken koffie met het geluid van de vogeltjes en met een kabbelend beekje achter ons. Zalig gewoon deze rust.

We vertrekken richting Flafignac. De lucht ziet er heel dreigend uit, de zwaluwen vliegen vlak boven de grond. Er is regen op komst!

De weg is saai, eentonig, steeds via diezelfde grijze asfaltweg. In Flavignac is een bar/restaurant/winkel allemaal ineen. Net op tijd binnen voor de regenbui. We zijn wat vroeg om al te kunnen eten, 11uur, en de madamme zuurpruim nodige ook niet uit om een uur te blijven wachten. Dus we raadplegen ons Compostela boekje en zien dat er in het volgende dorpje ‘les Cars’ ook een restaurantje is en besluiten om daar te gaan eten. We hebben beide zin in een degelijke maaltijd! De regen is ondertussen gestopt wanneer we hier vertrekken.

De route naar ‘les Cars’ was rampzalig, wandelen langs een drukke baan, in de vlakke zo’n, met een super nerveuze Rayna die niet tegen drukte kan. Het stonk zelfs naar nat hooi dat wat naar pis ruikt. Al een ganse week ruikt onze tent ernaar en ik dacht echt dat er iemand tegen gepist had 😱. Minsterie opgelost! Gewoon nat gras dus. dan tot slot daar aan te komen en te zien dat het restaurant ‘te koop’ staat 😳

Teleurstelling was groot! Het doet iets met je als je alleen paar dagen in de vlakke zon wandelt, je lichaam stikkapot is, je plakt van het zweet van een paar dagen oud, je rekening moet houden met je hond die snel oververhit geraakt, … en dan komt er toch iets moois op je pad, waardoor je er weer heel even tegen kan.

Deze keer in mooie picknick banken met tijm bakjes, zodat je eten net dat ietsje meer heeft.

Hier bellen we een B&B en een chambre d’hôtes. Beide zeiden ze dat ze volzet waren. Ook ons tentje mocht niet in de tuin staan. Hier merken we echt dat Corona de mensen angstiger maakt. Wat volkomen normaal is. Enkel pech voor ons. Geen campings op de route. Wordt het weer wildkamperen vannacht?

De route naar Châlus is een stuk mooier. We gaan weer via boswegjes en GR paden naar daar. Een hele verademing.

In Châlus aangekomen kwamen we het eerste hotel tegen dat alweer te koop staat. Door onze overtuiging dat we hier gingen eten zijn we de supermarkt straal voorbij gelopen. Nu knaagt dat natuurlijk want er schiet vanalles door je hoofd als je alweer iets ziet dat te koop staat.

Gelukkig komen we een klein stukje van de route af, dankzij een vriendelijke madamme, een leuk terrasje tegen waar we een koel fris pintje kunnen drinken. (Het zijn er 2 geworden) en dan blijkt het ook nog een hotel te zijn! En…. er is plaats voor ons en Rayna!! Ge ziet ‘ Compostela heeft ons wat de nodig hebben’ 😁

Ne moment dat ik goesting had om mijne horloge stuk te smijten

We eten hier ook ter plaatse. Frietjes met kip in room, weer zonder groenten! Gezond eten zit er tijdens onze tocht niet echt in. Denk dat ik al meer kaas gegeten heb op een week dan het volledige voorbij jaar 😱

We stellen tijdens het eten vast dat we NOOIT aan dit tempo, met deze temperaturen in Saint-Jean-pied-de-Port gaan aankomen 😳