Cat Ba

We bestellen in onze laatste homestay in Ninh Binh een busje dat ons naar Cat Ba vervoert. Met de veerboot erbij zijn we een vijftal uur onderweg. Onderweg zien we Rijstvelden waarop gewerkt wordt. Ze staan op hun blote voeten in de rijstvelden.

Rijstvelden

We verblijven in een homestay in Cat Ba ’s national park. Het prachtige nationale park is de thuisbasis van 32 soorten zoogdieren, reptielen, vogels en vlinders.

Cat Ba eiland is het grootste van de archipel en ligt aan Ha Long Bay, een wereldberoemde baai die op de werelderfgoed staat van UNESCO. Dit maakt voor ons dat Cat Ba een geschikte uitvalsbasis is om de baai te bezoeken.

Wanneer we toekomen blijkt er een probleem met de boeking. Een aantal kamers zijn dubbel geboekt en er wordt ons gevraagd of we 1 van de 4 nachten ergens anders gaan slapen. Hun optie was aan Cat Ba strand.  We weigeren dit omdat daar enkel party people verblijven, het heel toeristisch is en wij meer van de rust en de natuur houden. Bina maakt haar eens goed kwaad, we hebben deze kamers al maanden op voorhand geboekt en ze vind het niet kunnen dat we iets anders moeten zoeken. De mensen van de receptie zijn helemaal van slag maar uiteindelijk lukt het haar hen te overtuigen en mogen we blijven.

De kamers zijn netjes maar de foto ‘s op Booking.com geven toch een heel ander beeld dan in werkelijkheid. Omdat we al blij zijn dat we hier kunnen blijven nemen we dit er maar graag bij.

In Cat Ba staat het toerisme nog in zijn kinderschoenen en dat merk je enorm .Je merkt het aan het slechte Engels (als ze al Engels kennen) en ze hebben het ook enorm moeilijk met het opnemen van een bestelling of om je rekening te maken. Hier eten te bestellen is het een hele uitdaging, je weet nooit wat er ontbreekt of wat je krijgt. Geef hen 40 kilo rijst en ze dragen die zo de berg op, vraag ze om een koffie met melk en het loopt helemaal verkeerd.

Wel is de natuur hier ronduit prachtig, ongerept en weinig toeristen.

Lan Ha Bay

Bij Friends Travel hebben we een cruise geboekt voor 2 dagen in Lan Ha Bay. Even mooi als Halong Bay, werelderfgoed Unesco, enkel met minder grotten en veel minder toeristen.

De tafel staat mooi gedekt als we op de boot toekomen en we krijgen een uitgebreid diner. Voor het eerst staat er ook vis op het menu. Na het diner gaan we met de kajak de drijvende dorpen bezichtigen. Het is bijzonder hoe de locals hier wonen. Ze leven vooral van de visvangst en kweken oesters. Overal zie je mandjes staan in het water.

Cruise Ha long Bay EB62803B-261D-4C0C-AA17-314E2D06CFB1

Drijvend dorp Halong Bay

Na het kajakken is er een kleine party en mogen we gaan zwemmen in het warme water. Omdat het vandaag al de ganse dag regent zijn het enkel onze mannen die zin hebben om het water in te gaan.

‘s Avonds is het gestopt met regenen en is het aangenaam om buiten aan het dek te zitten met het diner. De Crew heeft van de maaltijd een waar meesterstuk gemaakt. We krijgen ook oesters te eten die hier gekweekt worden. Een ideaal decor waar Lorre gebruik van maakt om Bina ten huwelijk te vragen.

Op De tweede dag van onze cruise bezoeken we Viet Hai Village. We rijden 5 km met de fiets tot een stukje regenwoud en verkennen daar een grot waar de Vietnamezen in woonden tijdens de oorlog. De mensen van dit dorp waren vroeger allemaal vissers. Tijdens de oorlog werd dit plat gebombardeerd en gingen ze schuilen in de grotten. In het oerwoud plantten ze hun groenten en hielden runderen in de grotten. Nu zijn het allemaal landbouwers.

Op Cat Ba eiland leven nog 60 apen. De locals noemen het hier ‘monkey island. Deze apen zijn een bedreigde diersoort. Wanneer we de jungle uitkomen zien we twee mannen in hun hutje een aap villen. Ze zeggen dat dit een rat is en wanneer we een foto willen nemen, jagen ze ons weg. We vertellen dit tegen onze gids. Een van die mannen gaat daarop naar onze gids en we moeten dit dorp onmiddellijk verlaten. Nu zijn er dus nog maar 59 aapjes over. Gruwelijk vind ik deze illegale stroperij! Nog nooit eerder meegemaakt!!

Terug op de boot krijgen we nog ons laatste diner en gaan we terug naar onze homestay. Op de terugweg naar de haven komt de zon eens piepen en trekken we nog een paar mooie foto ‘s van het mooie landschap.

LAN Ha Bay Friends

LAN Ha Bay 3848D754-6F51-4617-B76D-C5A8280D74DC

Terug aangekomen in de homestay besluiten we om naar de top van het nationale park te hiken. Het duurt ongeveer een uur om de kilometer naar boven te klauteren. Op uitgehakte trappen klim je naar boven. Wanneer we de uitkijktoren bereikt hebben genieten we van het spectaculaire uitzicht.

Cat Ba nationaal park

We steken het torentje over en klimmen nog 10 minuten verder omhoog. Hier zijn de trappen moeilijker te beklimmen en de rotsen puntig. Het uitzicht op de top is werkelijk adembenemend en je hebt een uitzicht van 360 graden. De klim is goed te doen met goede wandelschoenen, een fles water en flink wat deet voor de muggen. De luchtvochtigheid is hier ook 90 % wat maakt dat je heel wat afzweet.

Hiken door het nationale park

Vandaag staan we vroeg op om te ontbijten. We hebben een hiking tour geboekt voor 25 dollar per persoon, door het nationale park.

We hiken 15 Km door het nationale park (jungle). De natuur is hier werkelijk prachtig. We zien wandelende takken, kikkers, slakken, vlinders en slangen. Ongelofelijk om mee te maken. De wandeling is weer niet zonder gevaar. De gids had voor het eerst wandelschoenen aan wat ons al had moeten waarschuwen. De meeste Vietnamezen doen alles op witte plastieken slippers.

We klimmen over puntige rotsen, we dalen af op zeer gladde stenen en paadjes. Een heel avontuur! We zien heel wat tropische planten, bomen die op rotsen groeien, torenhoge bamboe. Adembenemend.

Cat Ba nationaal park

Duizendpoot

Cat Ba Nationaal parkCat Ba nationaal park

Cat Ba nationaal parkCat Ba nationaal park spin

We komen uit in het dorpje waar we eerder werden weggejaagd door de stropers. We kijken rond of we de aap nog vinden maar er is niets meer te zien. Alles is stil en niemand meer te zien. Hier vertrekken we terug met een bootje door de Lon Ha Bay. We blijven de omgeving zo mooi vinden en we nemen terug talrijke foto ‘s. Ook hier krijgen we de gelegenheid om te zwemmen.

Persoonlijk vind ik vandaag leuker dan de cruise omdat je net hetzelfde te zien krijgt maar dan wat actiever.