Dag 9: Bourg-Fidele – Signy-l’Abbaye

9 Augustus 2018

Traject:

Bourg-Fidele – Signy-l’Abbaye: 30 km, totaal:  182,8 km

Overnachting: hotel Le Gibergeon

Deze ochtend wakker geworden met gerommel van donder in de verte. We zijn vliegensvlug opgestaan om nog voor het onweer onze tent in te kunnen pakken. We waren net op tijd! We zijn dan even gaan schuilen aan de receptie van de camping, daar stond een afdakje en daar hebben we de rest van onze spullen ingepakt en onze koffie gedronken tot het tijd was voor ons ontbijt dat we gereserveerd hadden.

Na het ontbijt zijn we tegen negen uur terug vertrokken en hebben we via ‘maps.be’ onze route terug gezocht. Het eerste stuk was een lange asfaltweg door de bossen. Heel mooi en vredig, af en toe hadden we wat regen en bergop wandelen. Zo hebben we de eerste 10 km relatief snel afgelegd. We zagen hier ook 2 everzwijntjes de weg oversteken. Ik was te laat om een foto te kunnen nemen.

In het eerste dorp Sévigny-la-Forêt, staat er een wegwijzer naar Compostela met daarop ‘1830 km St Jaques de Compostelle’. Nog even te gaan dus! Met een gemiddelde van 25 km per dag doe je er van hier dan nog ongeveer 73 dagen over.

In het tweede dorp, Chilly was er ook geen winkel te zien en zijn we heel snel doorgelopen. Het derde dorp, l’ Echelle is het liefelijkst! Het dorp is ongeveer 4 straten groot en in het midden staat er gewoon een kasteel!

Tot hiertoe gemakkelijke weg. Na l ‘Echelle stap je langs een spoorberm in een grasberm tot in Aubigny. Van Aubigny tot Fontaine Olive was ook gemakkelijke asfaltweg enkel hebben we hier een tijdje in de regen gelopen. In onze jas waren we even nat van ’t zweet als buiten onze jas!

We waren nog steeds geen winkel tegen gekomen en er loopt in die dorpjes bijna niemand op straat. Toen we in het dorpje Olive aankwamen was onze verbazing groot! Dit dorp bestaat letterlijk uit 2 huizen! (zie foto hieronder)

Daarna door een stukje bos gewandeld via smalle paadjes tot het pad plots stopte aan een weiland. Hier moet je verder wandelen tussen 2 weilanden, tussen 2 prikkeldraden door! Wat onmogelijk was met dat karretje omdat het te smal was. In het bos was door het slechte pad het voorste wiel van het karretje afgebroken. Dus hebben we even staan twijfelen wat we nu zouden doen. Gerrit is over de prikkeldraad gekropen om te gaan kijken wat er in dat weiland stond. Er waren nergens koeien te zien dus hebben we het karretje over de prikkeldraad gehoffen en langs het weiland naar beneden gestapt. Beneden aangekomen maakte het pad een T-splitsing, en ging rechts verder langs andere weides. Hier moesten we het karretje over 2 prikkeldraden zien te heffen wat niet zo gemakkelijk was! Hier stond in de verte een stier in de weide op een heuvel. Gerrit vertrouwde het dier niet zo en liet Rayna en mij tussen het pad lopen en hij liep langs de weide met het karretje (had het rode vlaggetje eraf gehaald), ondertussen de stier goed in ’t oog houdend. Was een spannend stukje stappen.

In het voordorpje van Signy-‘Abbaye sprak Gerrit een man aan met de vraag of er in het dorp een smid was dat het wieltje terug kon lassen op de as van onze doggyride. In de straat bleek er iemand te wonen die dat kon. De man wou ons gelukkig verder helpen en al gauw stonden er een paar mensen rondom ons mee te kijken. Wat doet dit toch deugd als de mensen zo behulpzaam en vriendelijk zijn. Echt hartverwarmend die Franse gastvrijheid.

Een van hen wist ons ook te vertellen dat we op de Romeinse weg liepen van Compostela en liet ons de tekens zien die ze aanbrachten aan de huizen. Je loopt er zo voorbij zonder ze te zien en we waren blij dat hij er ons op wees.

Dank zij deze mannen konden we een uurtje later weer verder met de doggyride!

Ondertussen was het al 20 uur en hadden we nog steeds geen slaapplaats. Er was aangeboden dat we in de tuin onze tent mochten opzetten maar we wilden hun niet tot last zijn. We hadden nog steeds geen winkel gevonden, we hadden geen eten, geen drinken meer dus we besloten te overnachten in een hotel.  Het eerste hotel waar we aankwamen was volzet maar omdat Gerrit aandrong hebben ze wel voor ons even rondgebeld. Een straat verder was nog een hotel waar wel plaats was en honden toegestaan. Joepie! Had het ondertussen koud en was moe. Keek uit naar een beetje warmte. Hotel was verouderd maar super gezellig en heel vriendelijke eigenaars. We kregen op dit late uur nog een drie gangen menu te eten en hebben hier zalig in een lekker bed geslapen. Een veelbewogen dag vandaag.

Je kan alleen verder gaan door verder te gaan, door te zeggen ‘ik kan het’ terwijl je het eigenlijk niet kan.