Dag 8: Olloy-sur-Virion – Bourg – Fidèle

8 Augustus 2018

Traject:

Olloy-sur-Virion -Bourg – Fidèle: 22,3 km, totaal: 152,8 km

Overnachting: Camping de la Murée

Vannacht rond een uur of drie hevig onweer gehad en regen. Tent bleek wel waterdicht al moesten we soms de tent omhoog duwen om het water af te laten glijden.  We zijn in de regen opgestaan en hebben al onze spullen naar de toiletten gebracht. Daar onze koffie gemaakt en Muesli gegeten, alles terug ingepakt en terug op weg vertrokken.

We wandelen terug langs het dorp om naar de winkel te gaan, deze was natuurlijk gesloten! Gelukkig was er een bakkerijtje iets verderop en hebben we een paar stokbroden gekocht voor onze picknick. We vinden al snel terug onze aansluiting van Compostela. het staat hier allemaal goed aangegeven met stickers. We lopen een hele tijd door een bos, meestal bergop en slechte weg. De moed zakt in ons schoenen. Door de slechte weg liepen we achter elkaar, Gerrit trok de doggyride en ik duwde mee.  Het was een somber grijze dag, de weg was loodzwaar  en er was geen kans om met elkaar te praten. Ik vroeg me dit moment af wat we in godsnaam aan ’t doen waren. Wij zaten er emotioneel en fysiek door en Bram komt er niet door terug.

De holle wegen waar we door moesten waren bezaaid met afval van takken en snoeihout.  Het was ongelofelijk zwaar om hier door te geraken met die doggyride. De boswachter zijn we ook tegen gekomen en was niet echt vriendelijk. Blijkt dat dit een privé bos is waar het pad dwars door loopt. Toch niet echt vriendelijk om al dat snoeihout van de bomen op dat pad te smijten. Hier heb je echt het gevoel dat je een bedevaarder bent.

Na een ganse dag door het bos gelopen te hebben kwamen we eindelijk aan in Rocroi! Voor het eerst in drie dagen zagen we een Carrefour. We zijn dadelijk vers fruit gaan kopen en water want daar zaten we al even zonder.  Dat is soms ook het moeilijke aan deze tocht dat je niet elke dag een winkel tegen komt waar je inkopen kan doen. Zijn we niet echt gewoon om steeds stokbrood te eten met kaas of salami. Ik mis wel de verse groenten, salades, fruit… Vooral water kom je dus ook niet overal tegen!

Rocroi is een schitterend stadje waar de stadswallen nog aanwezig zijn. Deze stad is gebouwd in een ster.

Hier op het gezellige pleintje iets gedronken. Mijn eerste desperados! Hier voel je de echte Franse sfeer! Groepje mannen die op het pleintje bijeenkomen om te praten, wat verder zie je de vrouwen kletsen op een bankje in het zonnetje. Hier besloten we ook om de nacht door te brengen 3 km verderop op een camping. Onze kleding moest dringend gewassen worden en de tent was nog nat van de nacht ervoor, anders hadden we liever gekozen voor een hotel in Rocroi zelf.

Aan de camping aangekomen hebben we dadelijk ontbijt gereserveerd en om ’s avonds te eten. We mochten kiezen waar we ons tentje neer zetten. Mooi plein aan een vijver en ruime plaatsen. We kregen er een tafeltje en 2 stoeltjes bij. Was lang geleden dat we nog op een stoel konden zitten voor onze tent, meestal gebruiken we ons picknickdeken. Je bent terug dankbaar voor de kleine dingen!