Dag 7: Hierges – Olloy-sur-Virion

7 augustus 2018

Traject:

Hierges – Olloy-sur-Virion: 21,5 km, totaal: 130,5 km

Overnachting: Camping Viroinval

Vandaag heel vroeg opgestaan want ze geven vandaag de warmste dag van de week (37 graden). Het kasteel ligt in de verte en de koeltoren heeft mooie kleuren wanneer we opstaan. Kijk eens wat een uitzicht getrokken vanop ons bed!

room with a view

We vertrekken bovenaan de heuvel en zoeken de aansluiting naar het Compostela pad. Heel mooi wandelen op de kol van de heuvel. Op een gegeven moment kwamen we bij mannen die aan ’t snoeien waren (in deze hitte!!) en zagen we het pad niet meer omdat ze dit vol snoeihout gesmeten hadden. Ze stuurden ons dan ook nog eens de verkeerde richting uit. We hebben dan maar een stukje door de weide gewandeld en dan de doggyride over de prikkeldraad moeten dragen om terug aan het pad te geraken. Je wandelt daarna door een mooi stuk bos, ook hier zijn een paar prachtige vergezichten en de stickers van compostela zijn goed aangegeven. Daarna weer velden tot in Mézee. Vanaf  hier wandel je op straat tot in Treiges. Daar besloten we via Meznil een stuk af te snijden om zo tijd en km ’s te winnen. Echter na het verlaten van Meznil hadden we zo een steile klim! Jawatte! We zijn een paar keer moeten stoppen om op adem te komen. Zeker 2 km steil bergop

Aan de toren hebben we gepicknickt, niet direct een mooie plaats maar er was niets beters te vinden in de schaduw. Daar kwam een fietser ons tegemoet, hij fietste langs de grenzen van België.  Wel leuk om wat verhalen uit te wisselen.

Op de buienradar zagen we dat er onweer voorspeld werd om 20 uur. Daarom besloten we om niet door te gaan naar Rocroi.  Dat was nog 18 km door bos wandelen en dat haalden we niet of we zouden midden in het bos zitten tijdens het onweer. Weer verder gewandeld langs de weg tot we aan een prachtige visvijver aankwamen. Hier heeft Rayna zich uitgeleefd!  We zagen ook een vissershut die afgesloten was maar wel een overdekt terras had. We bedachten dat in het geval we geen overnachting zouden vinden, we hier konden komen schuilen.

De chalet die in het boekje stond voor bedevaarders was al voor een week verhuurd dus we besloten naar de camping te wandelen. Over de camping was een cafeetje waar we eerst iets gaan drinken zijn. De eigenaar verteld ons dat we op het speelpleintje dat naast de camping lag, gratis konden kamperen. Wat ik wel raar vind zo vlak naast een camping maar blijkbaar veel gedaan wordt. Omdat wij toch wat bezorgd waren over het onweer stelde hij voor dat we in zijn bureau mochten overnachten. Hier stond een bed opgesteld en de nacht ervoor had nog een bedevaarder hierin geslapen. Heel vriendelijke man maar we hebben dat aanbod vriendelijk afgeslagen. De nood naar alleen zijn en rust is nog heel groot.

Aan het riviertje aan het speelpleintje was inderdaad een idyllisch plaatsje om wild te kamperen maar er stonden wel allemaal hoge bomen rondom, wat wel gevaarlijk is in onweer. Op de camping stonden 2 caravans, verder niets, wat wel een griezelige indruk gaf. Ik lees teveel ‘Stephen King’ boeken en het had wat weg van een van zijn verlaten plaatsen. Het was een moeilijke keuze!

Uiteindelijk toch op de camping ons tentje opgeslagen!

Verlaten camping

Rara! waar staat ons tentje?

’s Avonds zijn we terug naar het cafeetje gegaan om iets te gaan eten.

De wandeling vandaag was goed aangegeven met stickers en gemakkelijk te volgen. Het was een zwaar emotionele dag voor ons beide. Bram spookt nog voortdurend in ons hoofd. Je haalt alle gesprekken terug op, je herinnert je terug kleine dingen, we voelen ons beide nog steeds zo verloren en het voelt allemaal nog zo onwerkelijk aan. We praten tijdens het wandelen wel veel met elkaar en vertellen ook over wat we denken, hoe we ons voelen, … We verwerken het beide op een andere manier maar door met elkaar te praten weet je toch wat in elkaar hoofd omgaat.

Nog even ene berichtje gestuurd naar Gerrit zijn ouders met de vraag of de tent wel waterdicht was. Oma schreef terug dat het de enigste tent in Lapland was die nog droog was na dagen regen als ze gaan trekken zijn. Achteraf bleek wel dat ze dachten dat we hun andere tent meehadden. We kruipen de tent in tegen tien uur ’s avonds en tot nu toe nog geen onweer gehad!