Dag 6: Hastière – Hierges

6 augustus 2018

Traject:

Hastière – Hierges: 16 km, totaal: 109 km

Overnachting: in een chalet bovenop de heuvels van Hierges.

Om 9 uur vertrokken we aan het pad van de Maas. Voor je in Givet aankomt kan je het pad niet meer volgen en moet je een stuk langs de drukke weg wandelen. Hier was enkel een berm om op te wandelen en geen fiets- of voetpad, voor gewone wandelaars geen probleem maar wij met onze doggyride waren verplicht op de weg te wandelen. Best wel een gevaarlijk stuk omdat er veel vrachtwagens tegen hoge snelheid passeren. Givet moet je helemaal doorkruisen, ook hier vind je nergens bewegwijzering van Compostela en moet je op goed gevoel of zoals wij, met gps van onze smartphone, terug aan de Maas proberen te geraken. Eens aan de Maas aangekomen sta je aan de voet van de burcht, mooi om eens te komen bezoeken als we er meer voor in de stemming zijn.

Naast de burcht moesten we langs een wandelpad verder met hoog gras. Het was 35 C° en gras geeft veel meer hitte af dan als je over asfalt wandelt. Het was een marteling om hier langs te wandelen omdat het echt gloeiend heet was! Het gras bleef ook steeds tussen de wieltjes van de bolderkar steken. Eens dit stukje voorbij zijn we onmiddellijk in de schaduw onder een brug gaan staan om wat bij te komen.

Nu even terug de drukke weg op en opletten dat we richting Aubrives stappen. Menig wandelaars nemen hier de verkeerde weg en gaan km ’s verkeerd. Hier hebben we weer onze smartphone gebruikt om de juiste weg te nemen.

Na 12 km gestapt te hebben zijn we toe aan een picknick in de schaduw. We proberen dan ook wat te slapen en gaan een langere pauze nemen. Gerrit slaapt zelfs met zijn mond open 🙂 wat wilt zeggen dat mijn ventje echt helemaal uitgeput is.

Wat later verlaten we voorgoed de Maas en trekken we richting Hierges. Hierges is een charmant middeleeuws dorpje, ongelofelijk mooi en rustig! Een verademing om er toe te komen. Ons plan was om vandaag hier te stoppen en te vragen aan de enige overnachtingsplaats dat in het boekje stond, een chambre d’ hôtes, of we daar mochten overnachten. Maar een man met een jeep stopte echter al snel naast ons met de vraag of we Compostela aan ’t stappen waren en waar we gingen overnachten. Hij verklaarde ons al voor zot dat we dit in augustus deden met deze hitte en gaf aan dat de meeste bedevaarders hier rond juni doorkomen. Hij vermelde ook dat de chambre d’ hôtes volzet was en dat hij wel iets anders wist om te slapen. Gerrit moest met hem meerijden want hij had weinig tijd en hij wilde laten zien waar de slaapplaats was.  Ik vroeg aan Gerrit of hij dat zomaar vertrouwde maar hij stapte natuurlijk in de wagen. Alleen met Rayna ben ik dan maar verder gewandeld tot het stadspleintje en ben daar op een bankje op hem blijven wachten. 10 Min. later komen ze aangereden met waterkannen die ze aan het dorpsfontein vullen. Gerrit heeft ondertussen ons verhaal aan de man verteld en nu wilt hij beide wel nog naar de plaats brengen voor de overnachting. Gelukkig bracht hij ons met zijn Jeep want dit was helemaal bovenaan het dorpje langs een smal steil weggetje vol met gaten! We kwamen aan en stonden versteld van de locatie! Ongelofelijk mooi!

Er stonden 2 chalets in een weide met uitzicht op het kasteel van Hierges. De waterkannen diende om ons te wassen want er was wel geen water of elektriciteit maar daar gaven we niet echt om als je dit uitzicht had!

Na ons wat geïnstalleerd en gewassen te hebben, gingen  we beide een dutje doen. Vandaag hebben we niet zoveel met elkaar gepraat over Bram omdat we steeds achter elkaar moesten wandelen. Het maakt onze dag wel zwaarder en we voelen ons dan ook wat neerslachtiger.

Onze vrienden, Rudi en Sylvie, kwamen die avond opgereden om ons de nieuwe doggyride te brengen die ondertussen aangekomen was. Die avond lekker gebarbecued en hele fles wijn opgedronken! Met de deuren open geslapen om naar het wondermooie uitzicht te kijken.

PS: Vandaag zijn we eindelijk Compostela waardig omdat we over de 100 km gewandeld hebben!

Tip: gebruik op deze route je gps op je telefoon om niet te verdwalen en neem zeker een batterijoplader mee die je kan opladen in de zon!